De eerste twee dagen in paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Keuper - WaarBenJij.nu De eerste twee dagen in paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Keuper - WaarBenJij.nu

De eerste twee dagen in paramaribo!

Blijf op de hoogte en volg Marleen Keuper

17 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Hee allemaal;
Hierbij mijn eerste verslag vanuit Suriname. Zaterdag ochtend was het dan eindelijk zover, samen met mijn familie ging ik richting schiphol. Op de mail kreeg ik al te zien dat het vliegtuig vertraging had. Na lang zoeken naar een parkeerplaats, blijkbaar gaan er nooit mensen naar schiphol toe met een busje die hoger is dan 2 meter. Uiteindelijk bij de goede vertrekhal aanbeland, en de koffer ingeleverd. In die zelfde rij stond Sarina een medestudent, dus een persoon had ik al gevonden. Het was de bedoeling dat we om 10 uur met zijn allen door de douane zullen gaan maar blijkbaar zijn er meerdere gates met het zelfde cijfer dus dan maar na de douane elkaar zoeken.
Toen kwam het pittigste van hele dag, afscheid nemen van mijn familie. Gelukkig kon ik mij naar dat ik door de douane was me snel herpakken en met een vrolijk gezicht maar toch gespannen het vliegtuig in stappen. Naar nog meer vertraging te hebben dan gedacht verlieten we eindelijk de hollandse grond. Het zal 9 uur vliegen zijn, en het is me uiteindelijk meegevallen. Af en toe wat turbulentie midden op de Atlantische oceaan waardoor ik weer lichtelijk in paniek sloeg. Maar gelukkig zat naast mij een lieve surinaamse mevrouw die me gerust kon stellen, en met al haar geklets goed heeft afgeleid. Dus naar heel wat wachten op schiphol, 9 uur vliegen konden we het vliegtuig uitstappen en kwam de warmte ons tegemoet. Toen dacht ik nou de koffers pakken en gaan maar helaas eerst nog langs de douane voor het goedkeuring van me visum. Dus uiteindelijk stonden we 3 uur later buiten met onze koffers opzoek naar jeffrey de taxi chaufeur. Laat nou al snel iedere taxi chaufeur zeggen dat het jeff heet. Maar gelukkig had de goede jeff en bordje vast met onze namen. Toen we in de auto zaten was ik stil van alles wat ik onderweg zag. Het vliegveld lag 1.5 uur van ons huis af dus we moesten nog wel even rijen gelukkig over een geasfalteerde weg. Onderweg kwamen we hutjes tegen van hout en daarnaast dan weer een grote vila, dat het leven hier totaal niet gelijk is werd me wel meteen duidelijk.
Toen de taxi stopte herkende ik het huis van de foto maar toch moest ik even een knop om zetten, van jah hier ga jij 3.5 maand in wonen. De huisbaas en zijn vrouw heeft ons hartelijk welkom geheten en we kregen een rondleiding. Kort maar krachtig is het huis groot, schoon en ouderwets. Al snel kregen we te horen dat er 2 belangrijke regels waren 1. Geen schoenen aan in huis en 2. Er mogen geen jongen mee naar boven. Laat dat nou ook niet de bedoeling zijn dus geen probleem om me daar aan te houden. Nou zou je denken je bent kapot naar dat je langer dan 12 uur onderweg bent geweest maar de adrenaline die stroomde nog door mijn lijf. We kregen even een kleine rondleiding door de stad en konden nog even wat boodschappen doen voor het ontbijt. Toen we thuis weer terug waren heb ik nog even actief mijn koffer uitgepakt en met mijn medehuisgenoten gezellig op het balkon gezeten. Daarna was het toch echt tijd om te slapen en inslaap komen dat valt niet mee als het 36 graden is en je net pech hebt dat je de kamer hebt zonder ventilator. Maar toch inslaap gevallen. De huisbaas had al gezegd dat er iedere zondag morgen een chinese markt zal zijn die naast het huis staat. En laten die mensen nou om 4 uur de markt al aan het opbouwen zijn, en laat dat nou net naast mijn kamer zijn. Qua geluid leek het wel of ze in mijn kamer waren. Toch nog even in slaap gevallen daarna maar lekker een boekje gelezen en geskypt met thuis. Toen Met zijn 4ren de markt bezocht. Erg bijzonder om te zien, ze hebber er kip, eieren en vooral veel groenvoer. Daarna zijn we maar gaan ontbijten het klinkt allemaal heel laat maar ondertussen was het nog maar 9 uur en dat was na zo’n dag van gisteren veel te vroeg. We waren boodschappen nodig dus na een boodschappenlijstje gemaakt te hebben, en jaa wij met zijn 6en kunnen heel wat bedenken wat we wel niet nodig zijn. Laat het nou zondag zijn en de supermarkt die betaalbaar en open is niet naast de deur was moesten we een heel eind lopen in de hitte. De heen weg viel dit wel mee, maar de terug weg met een zware bepakte zak en een grote meloen viel wel erg zwaar. We waren het allemaal daarna eens dat we dit niet weer zo zullen doen.
De warmte is hier nogal aanwezig na een ochtend gesjok hebben we ons zelf maar getrakteerd op een middagje zwembad hier om de hoek.

Ik ben er nu net weer van eten. Het was heerlijk gewoon kipsate met friet( dat zijn hier een tussenmengsel tussen aardappel en friet en dit dippen ze in knoflook). Daarna nog even een cocktailtje gedaan en op naar huis. Ik vraag me af of de stad hier wel ooit stil is, tot nu toe heb ik altijd nog mensen op straat zien lopen en rijden. En als dit minimaal is dan zijn er wel straathonden of een discobus. Het rijden gaat hier nogal apart. Ze rijden links en daarnaast ook erg ruw. Daarnaast kunnen ze de toeter ook erg goed vinden, deze gebruiken ze al als ze moeten remmen of iemand zien die ze kennen. En natuurlijk als er 6 dames langs de straat lopen.
Dan denk je gerust naar boven te kunnen lopen, we wonen namelijk op de 1ste en 2de verdieping. Kom je een pad/kikker tegen en laat ik nu niet van zulke dieren houden. Dus ik stond al snel op de trap, weg van de grond.
We zitten nu gezellig met zijn 4ren boer zoekt vrouw te kijken!!

Liefs Marleen

  • 17 September 2012 - 16:28

    Sabine:

    Zusje!

    Wat heb jij al veel meegemaakt zeg! Iel een kikker haha echt iets voor jou. Is het niet makkelijk om met de taxi naar de supermarkt te gaan? Of was het niet ver? Sate is trouwens echt iets voor jou hahaha.. toch nog 'normaal' eten.
    Tot op skype!

    XX

  • 17 September 2012 - 16:47

    Ellen Pinkert:

    Hee Marleen!

    Ik denk even mijn studiegenootje veel plezier wensen!
    Haha je hebt al veel meegemaakt in een korte tijd! Geniet ervan!
    Ben benieuwd naar je verhalen dus zal je blijven volgen.

    Groetjes!

  • 17 September 2012 - 21:11

    Annemiek:

    Ha die Marleen,
    Leuk om je via deze site te volgen. De temperatuur daar staat mij wel aan. Ik ben hier bijna in dubio of ik de elektrische deken al aan zal doen.
    Heeeeeel veeeeel succes komende tijd!!!!

  • 18 September 2012 - 19:53

    Cariene:

    Heey Marleen!!

    heeel veel plezier daar in Suriname! Laat je even weten hoe het gaat op stage? Ben ook erg benieuwd naar je verhalen en je belevenissen!! Succes met stage en tot snel!!

    Groeten, Cariene

  • 19 September 2012 - 19:47

    Petra:

    Hoi Marleen.

    Leuk om te lezen dat de reis goed is verlopen. het weer goed is...... Nu nog je stage ik ben reuze benieuwd. Ik heb nog wel een 'zakelijke' vraag voor je; Ik heb de uren registratie nagekeken en op 30-8 heb je een ochtend en avond gedraaid echter geen cliënten geregistreerd. Zou je deze alsnog kunnen invoeren? Lukt dit niet mail even. Graag zo spoedig mogelijk.
    Voor het geval dat; goor@buurtzorgnederland.com

    Nog veel plezier en succes.

  • 19 September 2012 - 22:08

    Truus Busschers:

    Hallo Marleen
    De eerste dagen zijn al voorbij.
    Zo te lezen heb jij het al leuk met je mede studenten.
    Geniet er lekker van

    Groetjes Bertus en Truus

  • 25 September 2012 - 19:04

    Truus:

    Hallo Marleen

    Hoe is het nu bij jou? Ik hoorde dat je eerste werkdag hebt gehad.
    Was het leuk werken?Ik denk dat jij jou er wel plezier aan hebt
    Hier is alles oke

    Groetjes Bertus en truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen Keuper

Actief sinds 09 Sept. 2012
Verslag gelezen: 925
Totaal aantal bezoekers 9333

Voorgaande reizen:

15 September 2012 - 23 December 2012

Stage lopen in Paramaribo

Landen bezocht: